NIEUWS

NIEUWS

Dinsdag 9 oktober is Tischa Neve bij ons op school.

Tischa is bekend van het tvprogramma Schatjes en houdt ’s avonds een lezing waarin zij op inspirerende wijze eyeopeners, voorbeelden en tips geeft die u direct in de praktijk kunt brengen!

 

poster info avond inspiratie opvoeden (klikken voor de inhoud 🙂

 

Eindejaarsfeest

Eindejaarsavond   klikken voor de inhoud 🙂

 

Vandaag (02-02-2018) is het project Duurzaamheid gestart met de ‘warme truiendag’.

trui

De komende weken staat het begrip Duurzaamheid centraal in de school. Er worden verschillende workshops door bedrijven en maatschappelijke organisaties verzorgd

en alle kinderen van de school gaan genieten van de theatervoorstelling van de Verrukkelijke Vuilnismannen.

projectv

 

RVKO

Welkom HIJ- & ZIJ-instromers

Het HIJ-/ ZIJ-instroomtraject is een initiatief van de RVKO. Sinds 2010 biedt deze grote Rotterdamse onderwijsorganisatie talentvolle en gedreven mannen met een HBO-/WO-diploma de mogelijkheid om hun ambities voor het onderwijs te verwezenlijken. Inmiddels is dit traject uitgebreid en ook opengesteld voor vrouwelijke professionals. Daarnaast nodigen wij ook kandidaten met een (H)ALO-opleiding uit om te solliciteren in verband met een speciaal (H)ALO-variant binnen het traject.

De mogelijkheid om te solliciteren voor het HIJ-/ZIJ-instromersprogramma 2018/2019 is inmiddels gestart. Mocht je interesse hebben in dit traject dan verwijzen wij je graag naar de drie verschillende varianten die wij aanbieden.

 Wil je graag het gesprek aangaan met leerkrachten uit het werkveld of wil je je verder oriënteren? Bezoek dan onze open dag/avond op de Thomas More Hogeschool:

Meer informatie vindt u door op de bovengenoemde links te klikken, maar loop gerust ook even binnen bij meester Peter.

PLEINPROJECT KUNST

Voortbordurend op onze schoolontwikkelingen, waarbij onderzoekend en ontwerpend leren en kunst – en cultuureducatie een grote(re) rol innemen binnen ons onderwijs, start 30 oktober het project ‘Kunst’. Dit is het eerste project dit schooljaar gevolgd door een project over duurzaamheid (februari) en een project over grote uitvinders (mei)

Onze school staat van 30 oktober t/m 17 november in het teken van beeldend onderwijs, muziek, dans en theater. De rode draad binnen het project is het beeldaspect ‘kleur’. Het doel van het project is om de leerlingen kennis en waardering te laten verwerven van aspecten van kunst. Dit willen wij bereiken door de leerlingen deze aspecten met hoofd, hart en handen te laten ervaren. De activiteiten vinden plaats naast, of in combinatie met de hoofdvakken taal, rekenen en spelling.

Tijdens het project kunst wordt het leerplein (boven de speelzaal) omgetoverd tot een kleurrijk museum. Hierin worden de Tableau Vivants van elke klas tentoongesteld en andere werken van de leerlingen die gecreëerd worden. Voelt u zich gerust vrij om hier te komen kijken.

Schoolbreed doen wij mee aan ‘de Kunstweken’ http://www.kunstweken.nl/. Een vernieuwend educatief kunstconcept. De kinderen gaan met de klas in op een bepaalde kunstenaar. Vervolgens maken zij zelf een kunstwerk binnen dit thema. Hun werk is online te bezichtigen en te koop in hun eigen klassengalerie. Naast de inzet van de leerkrachten, laten we de school bruisen door het inzetten van ouders, beeldend kunstenaars, architecten, gastsprekers, museumbezoeken, pabostudenten van de minor Kunst en Cultuureducatie en pabostudenten van de minor Onderzoekend en Ontwerpend leren.

Door de bereidheid van alle betrokkenen en de energie van de kinderen belooft dit weer een leerzaam project te worden.

 

2017 – 2018

Met veel plezier zijn  de kinderen vanmorgen weer naar school gekomen.

En ook wij hebben er zin in !

Wij wensen iedereen een heel plezierig en succesvol schooljaar toe!

 

Mooi rapport van de inspectie

Wij sluiten het schooljaar af met een mooi inspectierapport.

Nadat de inspecteur de school heeft bezocht, documenten heeft gelezen, lessen heeft bekeken en met diverse geledingen binnen de school gesprekken heeft gevoerd is hij tot het oordeel gekomen dat de St. Michaëlschool voldoet aan de basiskwaliteit en daarmee aan de wettelijke eisen en bovendien op overtuigende wijze ambities en eigen aspecten van kwaliteit realiseert.

 

Kijkt u mee naar het openingsfilmpje van het project Speelgoed?

 

We leren niet alleen uit boekjes ….

bellenblaasPOES IN DE KLASREKENENIMG_9552Afbeelding 006

foto 13IMG_9413IMG_328120160526_124930_resizedIMG_2541Kopie van p1

Thema ouderavond DONDERDAG 16 maart

DONDERDAG 16 maart organiseert de oudervereniging in samenwerking met de school een thema-ouderavond over het effect van bewegen op schoolprestaties en het effect van verkeerd of onvoldoende beweging op het lichaam van een opgroeiend kind.

Anna Meijer, MSc (promovendus VU Amsterdam, afd. klinische Neuropsychologie, Child Study Group) is als gedrags- en bewegingswetenschapper uitgenodigd voor het eerste gedeelte en daarna spreken Inge Verhoeven (Oefentherapeut Cesar) en Sam Huke (Podotherapeute). Zij zijn specialisten op het gebied van bewegen en het bewegingsapparaat.

We starten 20.00 uur. Vanaf 19.30 uur staat de koffie klaar.

 

Wij horen bij elkaar!

wij-horen-bij-elkaar

Blok 3 van De Vreedzame school is begonnen. In alle groepen is het thema: Wij horen bij elkaar.

In dit blok stimuleren we de kinderen om ‘oor voor elkaar’ te hebben. De lessen gaan over communicatie, over ‘praten mĂ©t elkaar’ in plaats van ‘praten tĂ©gen elkaar’.

De kinderen leren wat goed en slecht luisteren is. In tweetallen oefenen de kinderen om naar elkaar te luisteren. De een vertelt, de ander luistert. Goed luisteren kan je zien aan oogcontact, knikken, actieve lichaamshouding en herhalen wat de ander zei.

De kinderen leren zich in een ander te verplaatsen. Ze leren dat het belangrijk is om goed naar elkaar te luisteren en duidelijk te zeggen wat je bedoelt.

Dit voorkomt dat er misverstanden en conflicten ontstaan. Ze leren vragen stellen en samenvatten. Je laat daarmee zien dat je de ander goed begrepen hebt.

We bespreken met de kinderen dat mensen op verschillende manieren naar dezelfde dingen kunnen kijken.  We spreken dan over  het hebben van verschillende ‘gezichtspunten’. We kijken soms anders tegen dezelfde dingen aan, omdat we verschillende ervaringen en gevoelens hebben en omdat we uit verschillende gezinnen komen.

Op deze manier leren we de kinderen met meningsverschillen om te gaan.

In de bovenbouw leren de kinderen argumenteren en debatteren. Hierbij gaat het om het verdedigen van een stelling, bijvoorbeeld ‘kinderen moeten op tijd naar bed’ of ‘iemand die pest moet streng gestraft worden’. In groep 8 leren de kinderen over

cyberpesten en wat ze kunnen doen.

Ze leren over verschillen in communiceren via sociale media en face-to-face.

 

Start plein project

Maandag 31 oktober gaan alle kinderen van de school aan de slag met het project: Weer en Klimaat.

Onderzoekend leren staat centraal. Er komt een planetarium in de school, het KNMI komt gastlessen geven Ă©n de kinderen kunnen in een echte studio hun zelf gemaakte weerbericht opnemen en uitzenden!

leerplein

 

Dag van de leraar

5 oktober vieren we jaarlijks de Dag van de Leraar. In meer dan 100 landen wordt de leraar in het zonnetje gezet.

Ook in Nederland is er weer veel waardering voor dit mooie vak !

Toch dreigt er een lerarentekort en Ă­s er een te kort aan meesters. Daarom delen wij graag dit filmpje:

 

Start schooljaar 2016-2017

14079716_643500935826638_8549234194695051048_n[1]

Lachende kinderen, vrolijke ouders en leerkrachten die er zin in hebben! Het schooljaar is begonnen!

 

 

Een nieuwe Wereldschool!

Ter gelegenheid van het 140-jarig bestaan van de RVKO (de vereniging waar onze school onder valt) is de actie RVKO Wereldscholen gestart. Hierbij is door alle scholen en heel veel van de 20.000 leerlingen van de RVKO door middel van allerlei acties geld ingezameld voor de bouw van een nieuwe school in een van de armste gebieden van Bangladesh.

De kinderen van onze school hebben loten verkocht en het team heeft toen nasimaaltijden bereid en verkocht. De school in Bangladesh is inmiddels gebouwd en feestelijk geopend. Een filmreportage van de opening vind je hier.

Succesvolle jubileumactiviteiten

Vrijdag 27 mei hebben de kinderen genoten van een enorme diversiteit aan activiteiten. De hele dag was het Ă©Ă©n groot feest, waarop kinderen konden, dansen, koken, toneelspelen, rugbyen, djembeeen, zingen, turnen, houtbranden, solderen, graffiti spuiten etc etc…..  Ook waren kinderen in de weer om een krant van de dag te maken en ….was er een heuse nieuwsuitzending waarin ook  een door de kinderen gemaakte sfeerreportage was opgenomen.

Wilt u de beelden zien? klik dan hier:  Nieuwsuitzending jubileum St. Michaelschool

De week erna is het 55 jarig jubileum met het team en de ouders gevierd.

Crazy piano’s zorgde ervoor dat de sfeer er al snel goed in zat. De opkomst was groot en team en ouders van De MichaĂ«l hebben met elkaar genoten van een niet te overtreffen feestavond!

crazy piano

 

Trapleren

De betonnen trappen hebben een facelift gekregen. En wat zijn ze mooi geworden!
De trappen zien er niet alleen een stuk fleuriger uit, maar zijn ook leerzaam.

Dank aan de Falco Heezen van Trapleren

trap 1Trap 2

 

 

Programmeren

Het eerste groepje kinderen is gestart met programmeerlessen. Op een creatieve en inspirerende manier hebben de kinderen kennisgemaakt met de denkstappen die bij het programmeren horen.

Dankzij de begeleiding van Betakids en het enthousiasme van Luc Grimbrére is een goede start gemaakt. De kinderen van de eerste groep dragen hun kennis over aan de volgende groep.

Alle kinderen van de groepen 6 maken er zo kennis mee.

Wordt vervolgd!

 

klik hier voor meer informatie over Betakids

 

 

 

 

Paasviering

Nadat de morgen vrolijk startte met de geweldig versierde ontbijtdoosjes, hebben we met elkaar in de centrale hal de paasviering beleefd. Het zag er prachtig uit en de sfeer was prima!

Het werk dat u als ouders gehad heeft aan de samenstelling van de ontbijtjes en de hulp bij versierde dozen werd bijzonder gewaardeerd. De blijdschap straalde van de gezichtjes. Zowel bij het geven van de ontbijtdoos als het krijgen ervan. Alles wat in de doosjes zat is smakelijk opgegeten.

Bij het aansteken van de paaskaars hebben we onder andere stil gestaan bij de gebeurtenissen in Brussel.Waarbij we bedenken dat haat, repressie en discriminatie de wereldproblemen niet oplossen. Solidariteit en vriendschap winnen het van angst en wraak. Altijd!

Kinderen hebben het paasverhaal gelezen, we hebben gezongen en de viering is vrolijk afgesloten.

 

Het team van ‘De MichaĂ«l’ wenst u een fijn lang paasweekend!

Pasen 1Pasen2

 

Opvoeden in de online wereld

uitnodiging voor de thema-ouderavond op 3 maart

Is uw kind ook gek op Minecraft? Of is hij of zij meer van van Snapchat, Instagram of toch World of Warcraft? De online wereld is voor kinderen veel echter dan wij ons soms nog kunnen voorstellen. Wat maken ze er mee en waar lopen ze tegenaan? En hoe neemt u de online wereld en sociale media eigenlijk mee in de opvoeding?

Tijdens de thema avond gaat gastspreker Niels Baas in op hoe u als ouder de online wereld op zo’n manier mee kunt nemen in de opvoeding dat het leuk blijft, maar u er ook grip op hebt. Praktische ideeĂ«n en tips worden besproken die u thuis kunt toepassen. De tips komen voort uit honderden gesprekken met ouders, scholen, hulpinstanties, experts en kinderen.

Niels neemt u mee op een reis door de wereld van de mediaopvoeding en zal u tevens de belangrijkste inzichten geven rondom de aanpak van pesten via sociale media. Op die manier kunt u goed voorbereid samen met uw kind de online wereld in.

Over Niels Baas:

Niels is oprichter van Cyberpesten de Baas en is tevens onderzoeker aan de Universiteit Twente. Niels adviseert scholen, hulpinstanties, politie en overheid en spreekt internationaal voor organisaties als de Verenigde Naties. Hij was onder andere te zien in de Klokhuis serie over pesten en het ZAPP weekjournaal en is auteur van:  Samen de online wereld verkennen: een reisgids voor in de klas en thuis.

Zin in een informatieve avond met tips en ideeën voor thuis? Kom naar de thema avond!  Het is boeiende stof voor ouders van groep 1 t/m 8, omdat ook kleuters al via tablets met sociale media te maken kunnen krijgen.

Donderdag 3 maart om 20.00 uur (inloop vanaf 19.30 uur)

Deel 1 : Opvoeden in de online wereld /met sociale media

Pauze

Deel 2: Pesten via sociale media

Mogelijkheid tot napraten

 

 

 

(S)Cool on wheels

In samenwerking met Gehandicaptensport Nederland hebben de kinderen in groep 8 het programma ‘(S)cool on wheels’ aangeboden gekregen.

Wat is een handicap? Welke soorten handicaps zijn er? Hoe ziet het leven met een handicap eruit? Ben je anders dan anderen met een handicap?  Welke sporten kun je doen met een handicap? Waarom is sport zo belangrijk voor mensen met een handicap? (S)Cool on Wheels is een voorlichtingsproject voor basisschoolleerlingen dat op speelse en open wijze ingaat op deze vragen.

Het project neemt 1 dagdeel in beslag. Tijdens het theoriegedeelte in het klaslokaal leren en praten de kinderen over het thema ‘leven en sporten met een handicap’. Dit duurt ongeveer 1,5 uur. Aansluitend gaan de kinderen in de gymzaal gedurende 1,5 uur zelf ervaren hoe het is om vanuit een rolstoel te sporten.

cool

De lichtjes zijn ontstoken

In de centrale hal zijn alle kinderen bij elkaar gekomen om de kerstverlichting van de school te ontsteken.
Fluisterend kwamen alle groepen binnen. Het was helemaal stil, 2 kinderen lazen een gedichtje voor en staken  een kaarsje van de adventskrans aan.
Iedereen zong vervolgens het adventsliedje en aan het einde van het liedje gingen alle lichtjes aan.
Toen pas zagen we hoe mooi de school weer versierd was. Een prachtig versierde kerstboom, een hele mooie stal en in heel de school sfeervolle kerstlampjes.
We gaan een mooie tijd tegemoet.

kerstversiering

Gebeurtenissen Parijs

Ook wij zijn diep geschokt door de aanslagen in Parijs. Wat een drama, wat een groot verdriet voor velen. Tegen zoveel laf kwaad kun je je niet wapenen.
Wat we wel kunnen, is ons realiseren dat we juist bij dit soort vreselijke gebeurtenissen een belangrijke taak hebben naar de leerlingen op onze school.
Zaken op een goede manier bespreekbaar maken met liefde en geduld. Bouwen aan respect , voor elkaar en voor het leven. Laten wij ons daarbij realiseren dat dit niet alleen dichtbij in Parijs, maar ook verder weg op vele plekken in de wereld speelt.

Met de kinderen in groep 5 t/m 8 nemen wij vandaag om 12.00 uur Ă©Ă©n minuut stilte in acht. Om onze steun te betuigen aan de mensen in Parijs en aan alle anderen die slachtoffer zijn van, zich bedreigd voelen door of op de vlucht zijn voor terrorisme.

 

Dit is Rotterdam, dit is de haven!

Het leerplein is boven veranderd in een havengebied en kinderen gaan er de komende tijd aan de slag.

In de onderbouw neemt Joris Lutz de kinderen mee door de haven met het boekje ‘Fred in de haven’. Freds zoektocht brengt hem in Rotterdam, een stad waar gewerkt wordt en waar zelfs honden hondenbanen hebben. Als Fred gaat werken in de haven, dreigt alles fout te gaan en belandt hij bijna in ArgentiniĂ«. Komt hij ooit weer terug bij zijn baasje? Komt hij ooit weer terug in Honderloo?

In de middenbouw komen gastsprekers in de klas en worden er onder andere workshops ompakken en knoop maken gegeven.

In de bovenbouw volgen de kinderen het lesprogramma ‘Speurtocht door de haven’. Ook in deze groepen komen gastsprekers. Als klap op de vuurpijl bezoeken de kinderen ook werkelijk de Rotterdamse Haven en bezoeken zij EMO, de grootste terminal voor kolen en ijzererts in Europa. Vanuit heel de wereld komen de grootste zeeschepen bij EMO voor de kade.

 

Bij de voorbereiding van het project zijn ook ouders betrokken! Hartelijk dank voor de inzet en de geleverde materialen!

 

Schoolsportprogramma


 Wethouder Adriaan Visser (sport) trapte vrijdag 11 september bij ons op school het schoolsportprogramma af voor de bovenbouw van het Rotterdamse basisonderwijs.

Twaalf scholen, waaronder De Michaël doen mee met de pilot. Na evaluatie start in het schooljaar 2016/2017 het vernieuwde schoolsportprogramma in heel Rotterdam.

Het programma biedt maatwerk voor de scholen doordat zij kunnen kiezen voor welk doel zij sport willen inzetten. Zo is er naast talentontwikkeling ook aandacht voor het ontwikkelen van sociale vaardigheden en het opdoen van nieuwe (sport)ervaringen. Dit gebeurt in samenwerking met enthousiaste sportaanbieders en partners in de omgeving van de school. Kinderen krijgen in het schoolsportprogramma de ruimte om op hun eigen niveau tot een brede ontwikkeling te komen waarbij plezier centraal staat.